Ieteikumi

Neatkarīgi no tā, kas tiek reklamēts, ziņas sūtītājam jābūt skaidri definētam. Skaidrību patērētāju prātā rada nevis logotipa lielums, bet gan tas, cik viegli uztverams un nolasāms ir reklāmas ziņojums. Tāpat arī nepārprotama ziņas sūtītāja identitāte veicina reklāmas atpazīstamību. Labai vides reklāmai jānes tāds pats identitātes kods, kas ir zīmola pamatā esošajai idejai.
Princips ir tāds pats kā ar „spama” vēstulēm e-pastā – mēs ar tām saskaramies katru dienu un uztveram tās kā traucējošas. Tāpat uzticēšanos nerosinās arī slikti saprotams reklāmas saturs un grūti identificējams tā sūtītājs.
Vides reklāma pēc savas būtības ir statisks medijs ļoti dinamiskā vidē, tādēļ pareizi veidotam dizainam iespaids jāspēj radīt uzreiz – no pirmā acu uzmetiena. Cilvēku straujajā ikdienas ritmā vides reklāma ir tikai vēl viens no daudzajiem pilsētvidi veidojošiem objektiem. Skaidrs un lakonisks dizains ir viens no veidiem, kā „noķert” skatienu un piesaistīt reklāmai uzmanību. Modē tradicionāli valda likums – nekombinēt raibu ar raibu. Šis pats princips darbojas arī reklāmā. Atsacīšanās no liekām detaļām ļauj ātrāk uztvert reklāmas būtību. Vides reklāmas dizainos tas ir īpaši svarīgi.
Mūsdienu modernās tehnoloģijas piedāvā daudzveidīgas iespējas, kā padarīt reklāmu saistošāku, vieglāk uztveramu un pat fiziski „tuvāku” patērētājam. Tas nozīmē ne vien piedāvāt cilvēkiem aplūkot produkta vizuālo reklāmu, bet arī izmēģināt produktu turpat – uz ielas. Mūsdienās reklāmai ir visas iespējas iesaistīt cilvēku darbībā – izmantojot sms, QR kodus, smaržu, skaņu u.tml. Šādi interaktīvi elementi vides reklāmā nodrošina personisku attieksmi pret patērētāju, kā arī radošu un oriģinālu veidu, kā piesaistīt uzmanību un iesaistīt cilvēkus. Ikviens taču labprāt pieies tuvāk, lai aplūkotu netradicionālus reklāmas stendus, kā arī izmantos iespējas likt lietā mūsdienu tehnoloģiju piedāvātos un komunikāciju atvieglojošos reklāmas risinājumus.
Jo lielāks kontrasts, jo reklāma būs labāk pamanāma. Uz nerimstošā un strauji mainīgā pilsētas dzīves fona neiederas neskaidri, blāvi un neizteiksmīgi attēli. Reklāmai ir jābūt dzīvai, košai un uzrunājošai, jo tās uzdevums ir piesaistīt uzmanību, pārsteigt un iedvesmot.
Kontrasta princips, kad vienas krāsas attēls tiek izmantots uz citas krāsas fona, ir vienkāršs, taču iedarbīgs risinājums.
Uzmanību, protams, piesaistīs arī radoša pieeja reklāmas pozicionējumā – kāpēc lai reklamējamais objekts nepārtaptu par uzmanību saistošu dizaina objektu vai māksliniecisku instalāciju pilsētas centrā? Kad reklamējamais produkts jau ir skaidri definēts, nav nekādas jēgas to «pastumt malā»..
Ja reklāmas veidotājam jau izveidojušās noturīgas attiecības ar reklāmas uztvērējiem, ieteicams radikāli nemainīt reklāmas vai logotipa vizuālo noformējumu. Labi pazīstams reklāmas vizuālais kods cilvēkos raisa asociācijas ar noteiktu produktu, kā arī rada zināmu drošības sajūtu. Katram no mums ir savs mīļākais džemperis vai veiksmi nesošās zeķes – un mums nav svarīgi, ka tās jau sen ir cauras. Tieši tāpat pieraduma spēks darbojas arī reklāmā, ja tajā tiek izmantoti patērētājiem jau pazīstami vizuālie kodi.

Lai arī cilvēki vairās par to skaļi runāt, tomēr viens no spēcīgākajiem uzmanību piesaistošajiem motīviem reklāmās ir sekss. Cilvēku skatienus neapzināti piesaista atkailināta miesa, un šos zemapziņas impulsus iespējams izmantot, lai pievērstu uzmanību reklāmai. Ne velti vārds seksīgs šodien tiek lietots biežāk par vārdu foršs. Tomēr jāatceras, ka šīs tematikas izmantošana pieļaujama tikai tad, ja tā atbilst reklamējamā produkta idejai un nepārkāpj ētikas un morāles normas.

Nerakstīta patiesība vēsta, ka jebkuru sirdi spēj izkausēt mājdzīvnieki un mazi bērni. Iespējams, tādēļ, ka tie saistās ar tīrām, gaišām un, galvenais, pozitīvām emocijām. Cilvēkus uzrunā reklāmas, kuras rada patīkamas izjūtas. Visiem ir pazīstama situācija, kad, ejot pa ielu, vienkārši gribas smaidīt – tāpat, ne par ko. Un kāpēc gan lai šādas pašas sajūtas nerosinātu reklāma? Ikdienas ierastajā stresā mirklis pozitīvas iedvesmas ir tieši tas, kas var pamudināt cilvēkus iegādāties reklamēto produktu.

Ikviens no mums, apzināti vai neapzināti, dažkārt vēlētos būt slavenība. Populāru cilvēku piesaistīšana reklāmai var iedvesmot patērētājus izmēģināt produktu. Atzīstot kādas slavenības reklamētu produktu, cilvēks pats var „sajust sevī zvaigzni”. Kupli, mirdzoši mati, perfekta āda, milzīgas un melnas skropstas, kino zvaigznes cienīgs grims… Vai tad tas nav katras sievietes sapnis? Ja ir izdevies atrast konkrētā produkta idejai piemērotu zvaigzni, tās iesaistīšana reklāmas kampaņās var kļūt par veiksmes atslēgu.

Viens no efektīvākajiem uzmanības piesaistīšanas veidiem reklāmā ir provokācija. Netradicionāls un izaicinošs vizuālais tēls un tieša patērētāja uzrunāšana ir veidi, kā piesaistīt cilvēku uzmanību. Lielākai daļai cilvēku ikdienā pietrūkst drosmes, lai izdarītu kaut ko traku. Reklāma var to mainīt. Mūsdienās, kad ir izmēģināts jau tikpat kā viss, atliek  vienīgi pārkāpt robežas, lai radītu ko nebijušu un šokējošu. Tomēr ir jāzina, kā pareizi izmantot tālāk reklāmai piesaistīto uzmanību, citādi provokācijai nav jēgas. Lai izaicinoša reklāma būtu maksimāli efektīva, svarīgi ir pārdomāt, kas ir šīs provokācijas mērķauditorija un iemesls, kādēļ tā tiek veikta. Nav taču jēgas saņemt publiskus apvainojumus, negūstot no tā nekādu labumu.

Veidojot reklāmas dizainu, svarīgi ir ievērot arī tādus konceptuālos parametrus kā sezona, aktuālās norises publiskajā telpā, modes tendences u.tml. Skan nedaudz banāli, taču ir svarīgi izpatikt ne tikai savām, bet arī patērētāju domām un interesēm, protams, gaumes robežās. Iedomāsimies cilvēku, kas nomocījies dāvanu meklēšanā Ziemassvētku iepirkšanās drudža laikā. Interesanta un tematiski aktuāla reklāma var paglābt no izgāšanās pie svētku egles un nodrošināt saskaņu un mieru mājās.

SATURA IEDVESMAI

Art Director / Copy Writer: Pramod Kumar P V

Advertising Agency: CreAds, Singapore
Creative Director: Patrick Lim
Art Directors: Ray Ticsay, Rebecca, Helmut Matthjis, Ching Li
Copywriter: Tzang M.
Account Management: Caryn Lim, Eliza Yeo
Media Buyer: Anne Fabregas

Advertising Agency: DDB Helsinki, Finland
Art Director: Jukka Mannio
Copywriter: Vesa Tujunen
Illustrator / Photographer: Pinata

Agency: Publicis, Singapore
Art Director: Chong Weilun
Creative Diector: Rodd Chant

Company: Y&R, BRAZIL
Creative Director: Silvio Matos/Eduardo Martins/Leandro Castilho
Art Director: Eugênio Duarte
Account Supervisor: Marcos Lacerda/Mauricio Magalhaes
Advertiser’s Supervisor: Rodrigo Velloso
Typographer: Pio Braga

Advertising Agency RGA Comunicacao, Pernambuco, Brazil
Creative Director: Daniel zago
Art Director: Adriana Moura
Copywriter: Leonardo Parnes
Illustrator: Adriano Marcusso
Published: December 2009